De vicieuze cirkel of kies je voor het maken van realistische plannen?

Je hebt jezelf al zo veel ONTZEGD. Je was vastbesloten dit jaar ZERO ALCOHOL, KOEKJES, SUIKER, CHOCOLA en CHIPS te nemen. Je hebt een goede start gemaakt. Mogelijk ben je al 1 of 2 kilo kwijt. Top! Waarschijnlijk heb je 0 snoep- of snaaibuien gehad. GEFELICITEERD!

En nu, hoe gaat het nu in de 2e helft van januari? Na een paar weken op een streng regime? Heb je al een keer ‘GEZONDIGD’? Genoten van een wijntje met de meiden? Toch een koekje genomen bij de koffie of vooruit op vrijdagavond een halve zak chips? Ja, zo kan dat gaan in het echte leven.

Hoe ben je verder gegaan? Ben je blijven rondrennen in de vicieuze cirkel door je enorm SCHULDIG te voelen? Door te BALEN van jezelf? Ben je daarna meer gaan eten, omdat het TOCH NIETS MEER UITMAAKT?

Dit patroon zien wij helaas zo vaak. Je ‘OVERTREEDT’ je eigen regels door een wijntje of reep chocola te nemen, je voelt je schuldig, je eet door, in grote hoeveelheden om je teleurstelling en frustratie te dempen.
Tja, van dat ene wijntje of die reep chocola kom je niet aan. Van 5 dagen snoepen en snaaien uit frustratie vaak wel. Balen! Dus begin je weer met LIJNEN!

Onze uitnodiging: STOP HIERMEE!

Stop met jezelf te strenge eisen te stellen. Stop met onrealistische voornemens. En stop vooral met jezelf genadeloos onderuit te halen als je eens meer eet of drinkt dan je je had voorgenomen.

Dit lijnen, afvallen, niet volhouden, door eten uit frustratie, aankomen en weer streng lijnen is SLECHT voor je ZELFVERTROUWEN en SLECHT voor je LIJF. Je lichaam gaat na iedere lijnpoging nl. zuiniger VERBRANDEN. Als je na een streng dieet weer GEWOON gaat eten, kom je gegarandeerd veel aan, omdat je lichaam nog in de SPAARSTAND staat.

Wat wij je zo gunnen: geniet van het eten en ga stap voor stap gezonder eten en meer bewegen. Maak REALISTISCHE PLANNEN die vol te houden zijn, het hele jaar. Zelfs volgend jaar.

Voorbeelden: bijv. iedere dag 1 glas wijn i.p.v. 2 of 3. Door de week geen chips en in het weekend wel. Uiteraard zijn wijn en chips niet “GEZOND”.
De winst zit erin dat jij veranderingen doorvoert in de goede richting.

Begin met wandelen of fietsen als je nu weinig beweegt. Of kies voor 1 keer per week naar de sportschool i.p.v. wekelijks 3 keer.

Realistische plannen zijn vol te houden. Dat leidt tot een gevoel van succes en rust. Dan bereik je WEL wat je graag wilt: 5 kilo afvallen of 10, meer energie, minder snaaibuien of een betere conditie. Dat gunnen wij jou!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share This