Een verslaving ook een ‘eetverslaving’, is geen keuze die iemand maakt.

“Een verslaving, ook een eetverslaving, is geen keuze die iemand maakt. Het is een reactie op emotionele pijn.” Gabor Mate, verslavingsexpert.

Als je het EMOTIE-ETEN (het dempen van emoties met eten) achter je wilt laten, dan is het onderzoeken van de onderliggende pijn en patronen nodig. Tegen jezelf zeggen dat je ‘moet doorzetten, meer wilskracht moet hebben, moet lijnen, moet sporten, flink moet zijn’ kan een poos helpen, maar zorgt vrijwel nooit voor een BLIJVENDE verandering in je leven.

Wat wel helpt is iedere keer dat je de neiging hebt te overeten, te onderzoeken hoe je je op dat moment VOELT op het moment dat je naar eten wilt grijpen. Onrustig, gestresst, verdrietig, alleen? Onderzoek wat je ECHTE BEHOEFTE is. Bijvoorbeeld gezelschap, steun, een arm om je heen of ontspanning.

Dit onderzoek kun je ook doen NA een eetbui. Ook achteraf kun je rustig, graag zonder OORDEEL, onderzoeken wat je gevoel en ECHTE BEHOEFTE was, voordat je die zak chips leeg at.

Door steeds vaker de sterke eetdrang te VERDUREN en je gevoel en behoefte te onderzoeken, krijg je zicht op de onderliggende redenen waarom je naar eten grijpt.
Tekort aan aandacht, gebrek aan veiligheid, ouders die jou niet goed konden verzorgen, pesten op school, ziekte of overlijden in je gezin, gekleineerd worden of juist taken van je ouders moeten overnemen, mishandeling of misbruik van jou of in je gezin.

Er zijn veel zaken die in je jeugd mis kunnen gaan. Mensen die een verslaving ontwikkelen hebben vrijwel altijd problemen in de kindertijd gehad. Ook nu kun je tekorten ervaren. Tekort aan verbinding, vervulling, zingeving. Je kunt je buitengesloten voelen, teleurgesteld zijn over je naasten, jezelf, het leven.

Mogelijk heb je vroeger al geleerd dat eten TROOST biedt. Grijpen naar eten om je ‘lastige’ gevoelens te dempen lijkt een logisch gevolg nu je volwassen bent.
Wil je je verslaving aan eten blijvend doorbreken, dan is dus onderzoek naar de oorzaak nodig.

Je bent welkom voor een gratis intakegesprek bij een Emotie-eten de baas specialist.

Samen kunnen we bekijken welke PATRONEN en onderliggende problemen bij jou het emotie-eten in stand houden. Zo nodig kun je TEGELIJKERTIJD via een praktijkondersteuner GGZ, psycholoog of therapeut begeleiding krijgen voor het oplossen of anders leren omgaan met je onderliggende problemen.

Emotie-eten de baas, dat lukt jou ook!

Niet via WILSKRACHT, discipline of het volgen van het zoveelste DIEET.
Wel door je eigen patronen te onderzoeken en te ervaren dat je anders met je onderliggende problemen en behoeften om kunt gaan.

Dat je je behoefte aan rust of erkenning kunt VERVULLEN door beter te gaan slapen, je agenda leger te maken, door erkenning te vragen of dit aan jezelf te geven.
OVERMATIG eten is dan niet meer nodig.

“Een verslaving, ook een eetverslaving, is geen keuze die iemand maakt. Het is een reactie op emotionele pijn.” Gabor Mate, verslavingsexpert.
Zie filmpje: https://www.facebook.com/bbcworldservice/videos/550762265483873/  
Knip en plak de hierboven dikgedrukte link in je browser.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share This