Goede voornemens? Maak realistische plannen

De eerste week van januari doet half Nederland mee aan een zeer populair ritueel: Goede Voornemens maken. Heb jij er ook dit jaar weer een aantal gemaakt? Terwijl je al jaren ervaart dat de meeste voornemens in de 2e week van januari sneuvelen. Het dagelijks leven blijkt weerbarstiger dan je gezonde ideeën.

Cliënte N.: ‘goede voornemens maak ik niet alleen op 1 januari, ook in het voorjaar, als de blote jurken eraan komen, na de zomervakantie en in november om er met de feestdagen toch leuk uit te zien. Zucht.’

Cliënte I.: ‘Ik kies meestal voor zero alcohol, zero koekjes en 3 x per week sporten. Daarmee ben ik vlot 3 Kerstkilo’s kwijt. Helaas ging het ook snel fout. Althans fout in mijn ogen. Twee koekjes eten, toch een glas wijn nemen of een keer sporten overslaan, tja dan heb ik gefaald. Weer een poging mislukt. Totaal mislukt. Dan kan ik net zo goed op de bank blijven hangen met een zak chips. Die ene zak leidde vaak tot een snaai- of eetbui. Vaker tot een week met eetbuien. Erg moeilijk om daarna weer in een normaal patroon te komen.’

Herkenbaar? Je wilt graag fitter, gezonder en slanker zijn. Je bent absoluut bereid daar hard voor te werken! Maar na een paar weken val je terug in je oude patroon. DEZE AANPAK VAN STRENG LIJNEN WERKT DUS NIET! 

Ons verzoek: verpest je humeur en zelfvertrouwen nooit meer met dit soort onrealistische voornemens.

Wat zou je wel kunnen doen?

KIES EENS VOOR EEN HEEL ANDERE AANPAK! Bedenk hoe JOUW IDEALE LEVEN OVER 5 JAAR er uitziet. Zou je dan nog steeds willen jojo-en? Zou je nog steeds dagelijks willen piekeren over wel/niet eten, geboden en verboden? Of zie je jezelf liever als vrolijke energieke vrouw, met leuke kleding uit de gewone winkels. Die stralend op de familiefoto’s staat en wel durft te solliciteren op een betere functie. Wauw, een heerlijk positief leven zonder de hele dag piekeren over eten!

Hoe zou het zijn als het eeuwige lijnen en je gewicht geen issue meer voor je zijn? Zou je dat rust opleveren. Een trots gevoel? Dit bereik je niet door weer een strenge lijnpoging. Je kunt dit wel bereiken door jouw patroon van te veel eten te onderzoeken, zoals cliënt N. de afgelopen maanden deed.

Cliënt N.: ‘Het lukt mij nu steeds beter TIJD TE NEMEN VOOR MIJN GEVOEL en te bedenken waar ik echt behoefte aan heb. Vaak aan rust. Overwerken bleek de grootste trigger voor snaaibuien! Nu stop ik op tijd en kom ik in een beter humeur thuis. Effect: ik hoef geen zak chips leeg te eten voor dat ik ga koken! De eerste 7 kilo zijn eraf. Niet door te lijnen of overmatig sporten. Wel door rust te nemen en daardoor snaaibuien uit vermoeidheid of frustratie te voorkomen. Dat scheelt heel veel calorieën!’

Wil je dit jaar serieus aan de slag en heb je behoefte aan begeleiding? Je bent welkom voor een gratis intakegesprek bij Food Happiness Eetcoach, Emotie-eten baas specialist©. Of doe mee met een workshop in jouw regio https://www.emotie-etendebaas.nl/agenda/ en zet direct stappen om jouw patroon van emotie-eten te onderzoeken en te veranderen.

Wat zijn jouw realistische plannen voor 2020? Deel ze en maak kans op een gratis workshop Emotie-eten de baas gegeven door Food Happiness Eetcoach.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share This