Zieke werknemer kost 200 tot 400 euro per dag

Wat kost het je als een werknemer tijdelijk of langdurig uitgeschakeld is door ziekte? Waaruit bestaan de kosten voor ziekteverzuim en hoe kun je die kosten drukken of voorkomen? Dat lees je in dit artikel.

Wat kost een zieke medewerker gemiddeld? Een zieke werknemer kost je als werkgever gemiddeld 250 euro per dag, maar dit kan nog verder oplopen (zie hieronder). Je hebt te maken met directe kosten en indirecte kosten. Directe kosten zijn o.a. de loondoorbetaling en arbodienstverlening. Indirecte kosten zijn bijvoorbeeld de kosten voor vervangend personeel of verlies van productie of dienstverlening.

Waaruit bestaan de kosten? Je kunt de kosten zelf berekenen per werknemer. Hieronder een voorbeeld met kostenposten – uitgaande van een gemiddeld jaarinkomen in Nederland van 36.500 euro (cijfers CPB, 2016).

Kosten zieke/verzuimende werknemer per dag:

Loondoorbetaling153 euro
Losten vervanging146 euro
Verlies productie/dienst43 euro
Kosten arbodienstverlening60 euro
Verzuimbegeleiding7,50 euro
Totaal verzuimkosten410 euro per dag

 

Bereken je kosten
Wil je berekenen wat het verzuim in jouw organisatie kost of zou kosten? Je kunt de rekentool gebruiken van Verzuimkosten.nl:
http://www.verzuimkosten.nl

Bron tekst: MKB Servicedesk (https://www.mkbservicedesk.nl/10218/zieke-werknemer-kost-200-tot-400-euro.htm)
 (Bronnen: CPB, CBS, Veerkrachtig, Elsenaar, Claris)

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share This